Směrování centra
Speciálně pedagogické centrum bylo založeno při ZŠ speciální a Praktické škole
Rooseveltova v roce 1994. Zpočátku se centrum zaměřovalo na realizaci
experimentu MŠMT – Integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do
běžných škol, jednalo se především o děti s mentálním a kombinovaným postižením.
Postupem času se díky nastoupivší psycholožce, která se zabývala diferenciální
diagnostikou poruch autistického spektra, rozšířilo spektrum o klienty právě
s těmito poruchami.
V současné době je tedy hlavní směrování centra podpora klientů s poruchami
autistického spektra (dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom,
dezintegrační porucha). Klienty jsou děti, žáci,
studenti ve věku od 3 do 26 let. SPC má v péči také několik klientů s diagnózou
vývojová dysfázie, či souběžné postižení více vadami. Zaměřuje se především na
oblast integrovaného vzdělávání v mateřských, základních a středních školách,
ale i integrace v rámci škol speciálních. Podpora je věnována jak samotným
integrovaným žákům a jejich rodičům, tak učitelům, asistentům pedagoga i
ředitelům škol.
Personální obsazení SPC
V současné době v centru pracuje 7 speciálních pedagogů, v celkovém rozsahu 4,75
úvazku a 1 psycholog na 0,5 úvazku .
Poskytované služby
* Speciálně pedagogická vyšetření za účelem:
> Posouzení úrovně v jednotlivých oblastech vývoje sloužící především jako
podklad pro vytvoření individuálního plánu
> Poradenství ohledně vhodného zařazení do výchovně vzdělávací instituce
> Vypracování doporučení
ke vzdělávání (stanovení podpůrných opatření)
.
* Návštěvy ve školských zařízeních, kam jsou klienti integrováni
* Konzultace s učiteli a asistenty přímo ve školských zařízeních – metodická
podpora
* Konzultace s rodiči, učiteli a asistenty v SPC – především za účelem
řešení problémových situací.
* Vytváření pomůcek a učebních materiálů
Klientům je vedena a zpracovávána dokumentace (souhlasy s poskytnutím služeb,
doporučení ke vzdělávání, IVP, záznamové listy s doporučením specifických metod
práce a zvládnutí učiva).
Zároveň SPC systematizuje a modernizuje jednotlivé materiály (vytváření
dotazníků pro pedagogy mateřských a základních škol jako jeden z podkladů k
vyšetření, systematizace materiálů k vyšetření, vytváření
nových dokumentů dle platných vyhlášek).
Semináře – přednášky
* vedení metodických seminářů pro asistenty pedagoga v o.s. Rytmus
* vedení metodických seminářů pro učitele prvního a druhého stupně ZŠ pro
středočeský kraj pořádané o.s. Rytmus
Spolupráce s organizacemi a zařízeními:
* Školská zařízení na území hlavního města Prahy (mateřské, základní, střední,
střední odborné školy, základní školy praktické a speciální)
* Speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny
* Vybraná školská zařízení ve Středočeském kraji
* Magistrát hlavního města Prahy – Odbor školství
* Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
* Asociace pracovníků speciálně pedagogických center
* Národní ústav pro vzdělávání
*
NAUTIS
* Občanské sdružení Rytmus
* Centrum terapie autismu - CTA
* Oddělení klinické psychologie a psychiatrie
* AUT centrum
Zpět |