Naši
studenti se ve spolupráci s neziskovou organizací Rytmus – od klienta k
občanovi, z. ú. v Tranzitním programu systematicky připravují k výkonu
zaměstnání v běžném pracovním prostředí.
Studentům prvních ročníků organizuje praxi naše škola a doprovází je naši
asistenti. Od druhého ročníku jsou již zapojeni do Tranzitního programu.
Učíme studenty, co to znamená chodit do práce, rozvíjíme jejich pracovní a
sociální dovednosti. Probíhá intenzivní nácvik samostatného cestování,
dodržování povinností spojených s docházkou a pracovní dobou, poznávají
komunikaci mezi spolupracovníky apod.
V den praxe při odpoledním bloku vyučování probíhá Job klub, kde si se studenty
společně povídáme o tom, jak praxe probíhala, co dělali, co se nového naučili,
co se jim líbilo a co naopak. V rámci Job klubu rozvíjíme další sociální
dovednosti a nacvičujeme řešení různých situací, se kterými se mohou setkat
nejen v práci, ale i v běžném životě.
Pro naše studenty hledáme nejvhodnější práci, kterou si mohou vyzkoušet v běžném
pracovním prostředí. Tím se jim snažíme co nejvíce usnadnit přechod ze školy do
pracovního procesu.
Průběh Tranzitního programu v Praktické škole- Lyceum
Náhledy
na pracovištích
V
měsíci září a říjnu všichni studenti chodí na náhledy.
Na
začátku školního roku dostávají předběžný harmonogram, aby věděli na jaká
pracoviště se půjdou podívat.
Cílem náhledů je získat představu o pracovních činnostech a pracovním prostředí.
Studenti si pak z nabízených možností vyberou praxi.
Při náhledech mají studenti možnost si některé činnosti vyzkoušet, tak aby si
lépe dovedli představit o jakou práci se jedná.
Z každého náhledu studenti dostanou zápis doplněný fotografiemi. Zápis umožňuje
studentům vzpomenout si a zopakovat, jaké činnosti na pracovišti viděli. Tento
materiál studenti využijí v době, kdy si vybírají místo praxe.
Jobkluby v tranzitním programu
Společná diskuze o tématu, práce s obrázky a fotografiemi, vyhledávání na
internetu apod.
Využití pracovního sešitu Můj plán
Vytvoření individuálního plánu
Individuální schůzka se studentem a společná schůzka studenta, poradkyně,
učitelů a rodičů.
Plán zahrnuje období 3 měsíců.
Sleduje rozvoj dovedností, naplánování činností realizovaných na individuálních
schůzkách, průběh praxe, trénink cestování apod.
Plán je sestaven tak, aby byl studentovi srozumitelný a odpovídal jeho
představám a přáním – např. doplněný fotkami, strukturovaný, ve velkém formátu.
Individuální schůzky
1x za 14 dní
Poradkyně Tranzitního programu a student.
Řeší se aktuální témata (např. hodnocení praxe, spolupráce s pracovní
asistentkou, cestování) nebo témata, která jsou naplánována v individuálním
plánu (např. práce s PC, vyhledávání na internetu, práce s diářem)
Praxe
Probíhá vždy 1 dopoledne v týdnu (úterý, čtvrtek)
Studenta doprovází pracovní asistentka. Asistentka pomáhá s tréninkem cestování,
v komunikaci s kolegy, při učení se novým pracovním činnostem apod. Cílem
pracovní asistence je, aby student mohl být co nejvíce samostatný. Proto na
základě domluvy studenta, poradkyně a zaměstnavatele může dojít po určité době
ke snížení nebo úplnému vymizení pracovní asistence.
Tranzitní program ve
školním roce 2021/2022 zajišťuje Rytmus – od klienta k občanovi, z. ú.,
(www.rytmus.org) pod vedením Veroniky Veselé, vedoucí
tranzitního programu.
Zpět
|