Školní družina probíhá každý den od
12.30 do 16.00. Děti z obou
autistických tříd i rehabilitační třídy se zde potkávají a tráví společně čas,
je proto nutné zejména žáky s autismem vést k ohleduplnosti a shovívavosti k
dětem s kombinovaným postižením. V současné době družinu využívají plně všechny
děti z autistických tříd a čtyři z pěti dětí rehabilitační třídy.
Děti s poruchou autistického spektra navazují na dopoledne a orientují se podle
strukturovaného režimu, komunikují systémem VOKS. Struktura režimu je jiná pro
každé odpoledne. Ve školní družině je
kladen důraz na individuální potřeby dětí a na smysluplné trávení volného času.
Týdenní režim se skládá z těchto činností: čištění zůbů po obědě, odpočívání,
cvičení, kreslení, zpívání, pobytu venku na školních hřištích a volného hraní v
herně. Součástí každého odpoledne je svačina, která je každý den od 15.00 a
probíhá podle stejných pravidel jako svačina dopolední. Děti zde rozvíjejí
sebeobsluhu (prostření stolu, sklizení ze stolu) a využívají komunikačních knih
k žádostem o jídlo a pití.
Časový harmonogram
odpolední družiny:
* 11:45 – 12:30 oběd
* 12:30 – 13:00 osobní hygiena, čištění zubů
* 13:00 – 14:00 odpočinek (poslech pohádek a relaxační hudby, ležení)
* 14:00 – 15:00 činnosti dle denního rozvrhu (cvičení, kreslení, vedená hra,
canisterapie, zpívání/rytmizace, pobyt na zahradě)
* 15.00 – 15.30 prostírání, svačina
* 15:30 – 16:00 hraní (volná hra)
Během odpočinku se děti střídají ve výběru pohádky. Při poslechu zvolené
pohádky leží na své matraci. Děti si z domova nosí vlastní polštářky, ale mohou
si půjčit i školní plyšové a látkové hračky. Smyslem této činnosti je nácvik
klidového režimu bez asistence (nebo s minimální asistencí) a udržení pozornosti
v poslouchání příběhů. Dětem, které vyžadují soukromí při relaxaci, jsou k
dispozici bariérové pomůcky (paravany).Po odpočívání mají děti možnost si dojít
na wc a pro pití.
Cvičení následuje zpravidla po odpočinku a je realizováno převážně formou
soutěží a her, aby se odlišilo od dopoledního cvičení a připadalo dětěm více
volnočasové a nenáročné. Cvičení zaměřujeme na rozvoj hrubé motoriky i
spolupráce mezi dětmi a cvičíme často na hudbu dětmi zvolenou. Po cvičení
dostávají děti odměnu formou sladkostí ve zdravém množství. Mezi časté aktivity
patří například: hod na cíl, kop na cíl, hra na „rybičky a rybáře“, překážková
dráha, hra s plyšovými zvířátky, hra „na auta“, překážková dráha na koloběžce,
kuželky, apod. Pro tuto formu cvičení je vyměřeno cca 20 minut denně.
Zpívání realizujeme jednou týdně zhruba půl hodiny. Děti se aktivně
účastní doprovodu vyučujícího, který hraje na kytaru, hrou na nástroje, které si
vybírají, dále výběrem písniček pomocí obrázkových kartiček. Děti, které se
potřebují výrazně pohybově projevit mají možnost tančit, naopak pro děti unavené
či méně aktivní využíváme houpací sítě a polohovací kuličkové polštáře.
Hraní probíhá každý den kromě dne, kdy kreslíme, a vyhrazujeme na něj půl
hodiny až hodinu. V tomto čase si děti pomocí výměnného systému VOKS mají
možnost říci o hračku či činnost, které se chtějí věnovat. V dané činnosti jsou
podporovány a vedeni dospělým, pokud je to potřeba. Snažíme se však, aby tato
doba byla pro ně co nejvíce uvolňující a bezstarostná. Pomůcky využívané při
hraní rozvíjejí jak hrubou motoriku (trampolína, koloběžka, houpací síť,
relaxační míče), tak motoriku jemnou (stavebnice, hrací kuchyňka, skládačky) i
sociální dovednosti ( stolní hry) a rozumové schopnosti (výukové hry na PC).
Venkovní pobyty probíhají na třech dobře vybavených hřištích na školní zahradě.
I zde se snažíme dát dětem volnost a prostor pro seberealizaci. Hřiště jsou
vybavena různými prvky (houpačky, trampolína, prolézačky, pískoviště) a
využíváme i pomůcek (míče, koloběžka, létací talíře, kuželky). Pobyt
na hřišti často nahrazuje hraní nebo jinou činnost v závislosti na počasí. Při
pobytu na hřišti jsou děti na čerstvém vzduchu vždy minimálně 45 minut.
Od letošního školního roku jsme zavedli nové odpolední aktivity. Ve
středu jsou děti rozděleny do tří skupin (čtyři, čtyři a dvě děti). Každá
skupina se věnuje jiné činnosti za asistence jednoho dospělého. Skupiny se každý
týden střídají, stejně jako vychovatelky, takže během třítýdenního cyklu si
všichni vyzkouší všechno.
Děti se nově věnují věšení
prádla (v režimu pod pojmem Práce). Dvě děti s jedním dospělým
vybírají mokré prádlo z koše, učí se ho rozložit, protřepat, pověsit a opatřit
kolíčky. Smyslem této činnosti je nácvik koncentrace na určitou práci a rozvoj
jemné motoriky. Odměnou po dobře vykonané práci je hraní v herně. Děti si tuto
činnost oblíbily i časová dotace zhruba 15 minut se osvědčila.
Kreslení získalo
letos také jinou podobu. Kreslí vždy čtyři děti za asistence jedné vychovatelky.
Práce je klidnější, je čas na individuální pozornost pro každé dítě. Výtvarné
techniky používáme stejně odpočinkové jako loni. Snažíme se děti zaměstnat
takovým způsobem, který každému jednotlivci připadá zábavný. Dětem je vždy
dopředu vysvětlen postup práce a ukázán konečný výsledek (model). Často
pracujeme za poslechu hudby. Zaměřujeme se hlavně na techniky nenáročné
(natírání, tupování, mačkání papíru, obtiskávání), aby se děti uvolnily. Podle
individuálních potřeb pak rozdělujeme složitější úkoly mezi děti, o kterých
víme, že je to pro ně zábavná činnost (stříhání, lepení, kresba). V takto
nastaveném prostředí vznikají často spontánní výtvory dětí bez zásahů dospělých.
Poslední středeční skupina
navštěvuje senzorickou místnost (snoezelen). Tuto místnost
využíváme na individuální relaxaci také v pondělí a v pátek. Děti si chodí užít
hru světel, zvuků a barev na patnáct až dvacet minut podle spravedlivého
rozpisu i podle aktuálního naladění (do relaxace nesmíme nikdy nikoho nutit).
Při relaxaci dětem nabízíme také jemné masáže. Zkoušíme i uvolnění za pomoci
bubnování, křičení, skákání. V místnosti je dbáno na bezpečí dětí i technického
vybavení, v projevech ale děti omezovány nejsou. Smyslem snoezelenu je pozitivní
reakce na zajímavé, bezpečné prostředí, zbavené každodenního ruchu.
Mezi nové činnosti patří také
hraní divadla (Pohádka). Děti vyrobily loutky a kulisy na
jednoduchou pohádku (nyní O neposlušných kůzlátkách) a v průběhu roku se
ji jednou za tři týdny učí sledovat jako interaktivní divadelní představení. Od
této činnosti si slibujeme delší udržení pozornosti (trénink například na
návštěvu divadla, kina), orientaci v příběhu a postupné zapojení do předvádění.
Děti jsou podporovány ve vodění loutek, v reakcích na děj. Po pohádce si pomocí
obrázkových kartiček zopakujeme, co jsme sledovali a pak následuje krátké volné
hraní, aby se děti uvolnily.
Zavedli jsme také odpolední
Vaření. Věnujeme se zde hlavně pečení sladkých a slaných koláčků,
protože si můžeme dovolit během odpoledne čekat, než se nám dobrota dopeče (při
dopoledním vařením to z časových důvodů nelze). Pracujeme převážně s rozváleným
listovým těstem a různými náplněmi.
Dopolední vaření jsme doplnili
aktivitou Nákup. Každé úterý se jeden žák a jeden asistent vypraví na nákup
surovin do blízkého obchodu. Je to příjemná procházka a dítě si užívá pozornost
dospělého. V obchodě se podle obrázkového seznamu žák orientuje v nákupu
potravin, poté je zaplatí, odnese do školy a uloží do lednice. Druhý den
dopoledne použije jedna třída nakoupené potraviny na přípravu svačiny pro
všechny spolužáky. Nakupování děti baví, rozvíjí věcné učení a zvládání
sociálních situací i kontaktu s cizími lidmi.
Zpět |